Cum să creezi un portofoliu online?

Fie că ești un web designer, scriitor, artist, fotograf, graphic designer sau marketer, este necesar să ai un portofoliu online. Acesta va fi locul în care toate proiectele tale de care ești mândru vor prinde viață, abilitățile tale vor fi văzute de către angajatori sau potențiali clienți și va reprezenta poarta ta către piața de muncă.

Însă care sunt elementele cheie prin care trebuie să treci în construcția unui portofoliu online?

  1. De ce ar trebui să am un portofoliu online?
  2. Cum construiesc portofoliul online?
  3. Cât de important este conținutul pentru portofoliul meu online?
  4. Cum îmi promovez portofoliul online?
  5. Concluzii

Să începem cu punctul 1:

De ce ar trebui să am un portofoliu online?

Din ce în ce mai mulți profesioniști din domenii diferite optează pentru crearea unui portofoliu online. Însă care este motivul pentru care aceștia fac asta?

Din fericire, sunt mai multe motive. Unul din ele este faptul că vor să se diferențieze față de restul. Zilele în care angajatorul primea 100 de CV-uri Europass în același template au apus. Acum, angajatorul pune foarte mult preț pe faptul că un potențial angajat iese din zona de confort și își creează propriul portofoliu+CV online, astfel părăsind tiparele standard.

De asemenea, în cazul freelancing-ului se pune foarte mult accent pe ieșirea din template-uri. Pentru un proiect sunt șanse să liciteze între 5 și chiar 30-40 de freelanceri. Cum ieși tu în evidență? Dacă aș face outsourcing la un proiect și aș primi un europass antic, există șanse foarte mari ca să sar total acel CV. Astfel, îți scad șansele considerabil spre total pentru a prinde orice alt proiect sau interviu pe care ți-l dorești.

De asemenea, un alt motiv important pentru care ar trebui să ai un portofoliu online este găsirea mai ușoară a proiectelor sau interviurilor de angajare, datorită motoarelor de căutare. Odată ce website-ul tău este SEO-ready, acesta va apărea în rezultatele persoanelor ce caută oameni ca tine pentru un anumit post sau proiect. 

Un alt motiv important ar fi faptul că îți strângi toată munca la un loc, într-un mod organizat și bine pus la punct. Astfel, va fi foarte ușor ca angajatorul să nu citească doar ceea ce ai de oferit, ci să și vadă cu ochii lui care este modul tău de lucru. În cazul în care munca ta nu este vizuală, poți urca pe website-ul portofoliului tău sample-uri ale muncii tale, cum ar fi research, certificate, texte scrise sau prezentări realizate.

  1. Cum construiesc un portofoliu online?

În cazul în care ești un web designer, crearea de website-uri este lucrul la care ești, probabil, cel mai bun, iar construirea unui portofoliu online de la 0 este cea mai bună soluție pentru tine. Astfel, construirea portofoliului în sine poate reprezenta un nou element de adăugat la portofoliul tău.

Însă pentru restul persoanelor ce au nevoie de un portofoliu online și nu au cunosc nimic despre programare sau cum să creezi un website, există din fericire alte metode. Platformele de web-building sunt foarte folositoare pentru persoane care nu au avut contact cu programarea și nici nu dispun de timpul necesar pentru a învăța un skill nou. Click aici pentru a vedea cele mai folosite web-buildere și alege-l pe cel ce ți se potrivește cel mai bine! 

Cât de important este conținutul pentru portofoliul meu online?

Aș spune, sincer, că este cel mai important punct al portofoliului tău. Pentru că oricât de bine arată acesta vizual, ceea ce pui în el va atrage cu adevărat atenția angajatorului sau a potențialului client.

Mai întăi, portofoliul tău trebuie să aibă o introducere. Încearcă să fie ceva cât mai simplu. Cine ești, cu ce te ocupi și locul în care locuiești. Recruiter-ul nu va petrece mai mult de 10 minute pe portofoliul tău. Asigură-te că acele 10 minute sunt investite în munca ta, nu în citind despre copilăria și viața ta.

Tipul de content din portofoliul tău online depinde de nișa ta. Dacă ești un graphic designer, sunt șanse foarte mari ca portofoliul tău să aibe foarte multe logo-uri, brand identities sau diferite vizuale pentru evenimente/companii/magazine. 

În cazul în care ești creator de conținut scris, portofoliul tău online va avea cele mai bune texte ale tale, aranjate într-o ordine firească. Nimeni nu vrea să citească un articol despre ”How to work out” după unul despre ”Not managing your garden properly? Here’s why!”. 

Un alt punct foarte important legat de conținut este alegerea celui mai bun conținut pe care l-ai făcut vreodată. Angajatorul vrea să vadă ce poți tu la capacitate maximă, cu toate skill-urile pe care le-ai achizitionat de-a lungul anilor, nu prima ta pagină web construită doar în HTML. Astfel, asigură-te că treci atent prin toate proiectele tale și le alegi pe cele mai bune!

O altă parte foarte importantă a conținutului, pe lângă introducere și portofoliul propriu-zis este reprezentată de partea de contact. Acolo ar fi bine să îți afișezi e-mail-ul, un număr de telefon și platformele de social media cel mai des folosite de către tine. Așa îi va veni foarte ușor angajatorului să te găsească!

Cum îmi promovez portofoliul online?

Acum că portofoliul este gata, trebuie să vezi pe ce canale o să îl promovezi și care sunt cele mai bune metode. Poți să recurgi la metode organice, precum share-uirea pe platforme de social media, precum Facebook, LinkedIn sau Twitter. Cel mai bine ar funcționa pe LinkedIn, deoarece această platformă primește cea mai mare încredere de la utilizatorii ei. Astfel, dacă cineva te contactează pe LinkedIn, șansele pentru un proiect de succes sunt foarte mari.

Pe lângă modalitatea organică, poți să îți promovezi portofoliul online și prin mijloace de publicitate plătită. Atât Facebook cât și Google au servicii de publicitate plătită foarte bine optimizate, care vor targeta exact persoanele pe care le cauți tu și îți vor aduce mai mulți clienți sau potențiale job-uri.

Concluzii

Construirea unui portofoliu online este extrem de importantă. Acest lucru te va face să ieși din tipare și să crești în ochii angajatorilor mai mult decât un CV online, astfel crescându-ți șansele pentru o posibilă colaborare. Fii foarte atent la ce web builder folosești și dacă încă nu te-ai hotărât, click aici pentru a vedea mai multe detalii. Alege cel mai bun conținut și fii sigur că ofertele nu se vor lăsa așteptate!