URL: ce este și cum se folosește?

(Last Updated On: March 8, 2024)

Adresa URL. Poate părea un lucru mic, dar poate afecta semnificativ atât numărul de vizite pe site-ul dvs., cât și evaluarea generală a site-ului dvs. de către algoritmul Google. Știți deja ce este o adresă URL, care este structura sa și cum ar trebui să arate? 

URL: ce este și cum se folosește?

URL: ce este?

O adresă URL (de exemplu, Uniform Resource Locator)  este o adresă unică (locație) a unui site web, fișier sau bază de date , constând din părți precum protocolul și domeniul (mai multe despre asta într-un moment). Ei spun browserului cum și unde să recupereze datele. Prin utilizarea URL-ului puteți vizita un site web, descărca un fișier sau trimite un e-mail. 

De exemplu, adresa acestei pagini este: xxx

Diferența dintre URL și adresa IP

Fiecare dispozitiv conectat la Internet, la fel ca orice site web, primește propria sa adresă IP unică. Este un fel de identificator care vă permite să comunicați (trimiteți și primiți informații online). 

Cum se leagă asta cu o adresă URL? Da, atât Protocolul Internet (IP) cât și URL-ul sunt necesare pentru fiecare site web. Diferența dintre ele este că o adresă IP este o adresă numerică (de exemplu, 33.253.79.208) 

Este ca și cum le-ați oferi prietenilor coordonatele GPS în loc de adresa dvs. exactă (strada, numărul casei și orașul). Poți, dar nu este întotdeauna convenabil. În viața de zi cu zi, este mai ușor să folosești o adresă tradițională, ceea ce nu înseamnă că cea numerică este mai puțin importantă sau inutilă. 

Arata asemanator pe internet. Puteți vizita un site web introducând adresa lui IP, dar este mult mai ușor să utilizați adresa URL. 

Structura URL

Structura URL

Acum să vedem cum este construită o adresă URL.

Iată cele mai importante componente ale sale:

Protocol (schemă) HTTP sau HTTPS , adică Hypertext Transfer Protocol sau Hypertext Transfer Protocol Secure. Acestea sunt protocoale de comunicare în rețea între servere web și browsere. Ei transmit mesaje, preiau informații prin sistemul de nume de domeniu (DNS) și le returnează browserului. Pentru utilizatorul obișnuit, însă, cel mai important lucru este diferența dintre HTTP și HTTPS. Despre ce e vorba?

HTTPS criptează procesul de transmitere a datelor, ceea ce înseamnă că protejează mai bine site-ul web. Acest lucru, la rândul său, își îmbunătățește poziția în rezultatele căutării. 

Protocoalele includ, de asemenea, ftps (care permite partajarea fișierelor între diferite gazde), mailto (care direcționează utilizatorii către o anumită adresă de e-mail) și fișier. 

Subdomeniu. Este format din cuvintele sau expresiile care apar înaintea primului punct al URL-ului. Cel mai popular tip este, desigur, abrevierea www, care indică faptul că site-ul web este disponibil prin Internet.

Dar proprietarii de site-uri folosesc și alte cuvinte pentru a-și organiza site-urile. De exemplu, https:// este adesea urmat de „asistență”, „blog” sau „știri”.

Numele domeniului. Utilizatorii omit cel mai adesea primele două componente și introduc imediat numele domeniului în browser. Constă din numele și extensia site-ului web, de exemplu, facebook.com, webwave.ro sau wikipedia.org. 

Domeniul trebuie, desigur, să fie unic deoarece reprezintă adresele IP corespunzătoare. 

Extensie de domeniu, adică TLD de domeniu de nivel superior. Acesta este fragmentul care apare după numele site-ului. Putem distinge:

  • TLD generic (gTLD), adică .com, .org, .net;
  • Codul de țară TLD (ccTLD) bazat pe codurile internaționale de țară, adică .in, .uk, .ro;
  • TLD sponsorizat (sTLD) utilizat de anumite organizații. De exemplu, Tralliance Registry Management Company a adoptat extensia .travel;
  • GTLD nou (nTLD), noua generație de extensii, adică .online, .store sau .tech.

Calea fișierului. Este situat în partea dreaptă a TLD-ului și se numește structura de foldere a site-ului. Calea conține informații suplimentare pentru serverul web care permite utilizatorului să fie direcționat către o anumită locație a paginii, postării sau fișierului. 

Important, o adresă URL poate avea mai multe căi de fișier. Fiecare dintre ele este apoi separat printr-un caracter oblic (/). Cu cât există mai multe căi către fișier, cu atât locația este mai detaliată. 

URL: ce este și cum se folosește?

Asta este pentru elementele de bază ale fiecărei adrese URL. Dar poate include și alte componente? Desigur! Acestea sunt printre altele:

Parametri, adică șiruri de interogare sau variabile URL (situate după semnul întrebării). Acestea conțin chei și valori separate printr-un semn egal (=). Pot exista și alte variabile în URL, separate printr-un ampersand (&). 

Parametrii sunt utilizați cel mai adesea pentru:

  • Traduceri (avand un cod de tara traduce pagina),
  • Partajarea rezultatelor căutării din motorul de căutare intern al site-ului web,
  • filtrare (de exemplu, pentru a separa subiecte, culori, intervale de preț sau regiuni),
  • Paginare (permite sortarea conținutului, de exemplu în magazinele de comerț electronic),
  • Urmărire (de exemplu, pentru a urmări traficul din campaniile de publicitate și marketing). 

Fragment (ancoră). Apare la sfârșitul adresei URL și începe cu un hashtag (#). O ancoră reprezintă un tip de marcaj în interiorul fișierului. De exemplu, într-un document HTML, browserul va derula până la punctul care răspunde la întrebarea utilizatorului. 

Tipuri de adrese URL

Fără a intra în detalii inutile, pot spune că adresele URL sunt împărțite în  relative și absolute . Acestea din urmă conțin informații complete, adică protocol, cale de fișier și parametri. URL-urile relative, pe de altă parte, conțin doar calea către fișier. 

De asemenea, putem împărți adresele în funcție de funcția lor:

  • Adrese URL canonice (utilizați-le pentru conținut duplicat)
  • Adrese de apel invers,
  • Adrese URL scurtate (de obicei, o redirecționare către o adresă mai lungă, poate fi creată folosind Bitly, Shhort.io sau TinyURL).

Cele mai bune practici pentru crearea adreselor web

Acum să învățăm 10 practici SEO utile pentru adrese URL

1. Asigurați-vă că adresele URL sunt bine structurate

Știați că cel mai bine este să stabiliți ierarhia adreselor înainte de a crea site-ul? Desigur, înseamnă ceva diferit pentru fiecare, dar… cea mai bună structură este considerată a fi simplă, logică, ușor de reținut și care transmite sensul cuvintelor folosite. Numai după ce ați determinat structura adresei, alegeți cuvintele cheie adecvate pentru fiecare pagină.

2. Folosiți HTTPS

Cu un certificat SSL, poți fi sigur că, chiar dacă hackerii interceptează date de pe site-ul tău, nu le vor putea citi. HTTPS crește credibilitatea site-ului dvs. și creează încrederea utilizatorilor. De asemenea, este un semnal pentru Google să poziționeze mai bine site-urile web cu un certificat SSL. 

3. Ascunde prefixul www

De fapt, nu mai este nevoie să-l folosești. Cu toate acestea, dacă persisti, adresa web a site-ului tău web va părea învechită. Este mai bine să redirecționați versiunea www către un domeniu „nud”.

4. Corectați adresele URL înșelătoare

Dacă în adresa site-ului apar numere generate aleatoriu, acestea pot induce în eroare utilizatorul. Adresele URL care descriu conținutul paginii arată mult mai bine. Acest lucru nu numai că îmbunătățește confortul, dar vă poate crește și rata de click. 

URL: ce este și cum se folosește?

5. Cu cât este mai scurt, cu atât mai bine

Unele adrese URL folosesc automat titlul paginii sau postării ca adresă implicită. Cu toate acestea, acest lucru nu funcționează întotdeauna. De fapt, aceste adrese URL mai scurte se clasează mai sus în rezultatele căutării. De exemplu, eliminați cuvintele de completare precum „și”, „acest”, „pentru”. „de la” etc. 

6. Folosiți cele mai importante cuvinte cheie

Cea mai bună practică este să utilizați un cuvânt cheie care se află deja în titlul paginii sau al postării. Nu uitați să includeți fraze adecvate în metadescriere. 

7. Folosiți cratime pentru a separa cuvintele

Cuvintele din adresele URL nu trebuie separate prin spații sau liniuțe de subliniere. Pentru a menține un SEO bun pe pagina ta, folosește cratime (-). Acesta este un semnal suficient atât pentru Google, cât și pentru utilizatori, pentru a indica unde există decalaje între cuvinte. 

8. Folosiți numai litere mici

Dacă utilizați o literă mare în adresa URL, utilizatorul poate fi redirecționat către o pagină de eroare 404. Prin urmare, corectați orice astfel de greșeală, de exemplu, setând o redirecționare adecvată. 

9. Redirecționează adresele URL vechi

Este normal să doriți să schimbați ceva în ceea ce privește structura URL-ului dvs. în timp. În acest caz, utilizați redirecționări permanente 301. Încercați să nu aveți prea multe dintre ele în același timp, deoarece vă pot încetini site-ul. 

10. Eliminați datele din intrările de blog

Utilizatorii vor căuta întotdeauna conținutul cel mai actualizat. Prin urmare, adresele URL fără date vă pot îmbunătăți rata de clic și pot îmbunătăți clasarea site-ului. Evitarea datelor vă permite, de asemenea, să creați așa-numitul conținut evergreen (la care puteți reveni și actualiza fără a fi nevoie să creați redirecționări). 

Adresele URL create conform principiilor SEO au rezultate mai bune și par mai demne de încredere.